perjantai 15. huhtikuuta 2016

Tuunausta tuvassa!

Mitähän näistä voisi tuunailla? Uunipelti ja pari kauhaa, joutavia kaikki. Tämä tuunausidea on monen asian summa. Näin jossain kynttilälampetin, johon oli käytetty uunipelti, peili, joulukuusen kynttiläpidike (se sellainen, jota käytettiin ennen vanhaan) ja tietysti kynttilä. Uunipellin pohjaan oli liimattu peili, Uunipellissä oli laidat ja alalaitaan oli kiinnitetty kynttiläpidike ja siihen kynttilä. Koko hökötys oli kiinnitetty seinään ja hieno kynttilälampetti oli valmis. Minulle jäi tuo idea muhimaan päähän muutamaksi vuodeksi.

Olin tammikuussa vierailulla armeijassa Upinniemessä ja siellä ruokalan seinälle oli kiinnitetty jauhokauhoja ja niihin oli laitettu kynttilä. Ideani jalostui ja jäi vielä mietintämyssyyn.

Äitini oli heittämässä kuvassa näkyvää pyöreäpohjaista kauhaa metallikeräykseen. Onneksi sain sen pelastettua. Äitini mielestä kauha oli aina ollut hankala pyöreän muotonsa vuoksi. Minulle tuli kauhasta lapsuus mieleen. Meillä juotiin simaa muulloinkin kuin vappuna. Se oli edullista janojuomaa, kun virvoitusjuomia ei ostettu siihen malliin kuin nykyään. Äiti sekoitti simaämpäriä juuri tällä kauhalla. Minulle tuli erityisesti mieleen yksi kesäinen päivä, kun olin ollut viikon jollain lasten leirillä. Äiti oli tehnyt simaa ja leiponut lihapiirakoita, sellaisia, joita saa nakkikioskilta. Muistan sen tunnelman. Vihdoin kotona leirin jälkeen ja lämpimäisiä keittiön pöydällä.
Kokosin ideat yhteen ja tässä koko komeus. Teinkö tämän ihan itse? No en, minä ideoin ja mieheni toteuttaa. Hänellä on kyllä tapana puuttua kaikkeen mahdolliseen ja varsinkin minun ideoihini, ihan lempeästi kylläkin. Minä aina korostan, että minä olen designer ja hän on builder. Jotenkin se tahtoo häneltä unohtua. Pidän kyllä miehestä, jolla on mielipiteitä, mutta tarvitseeko aina olla ja joka asiaan.

Serkkuni ehtymättömistä kätköistä löytyi tarpeeton uunipelti, mieheni pesulasta tulleet housut jäivät ilman henkaria (tuli parempaa käyttöä) ja jouluksi jäi vielä monta piparimuottia. Pienempään kauhaan tuli vähän liian suuri kynttilä, mutta kaupoissa ei taida olla nyt kynttiläsesonki, joten valinnanvaraa ei ollut.
Tunnelmavalaistus päällä! Asennustyö sujui mallikkaasti. Designer eli minä olin työni tehnyt, joten istuin television ääressä nauttimassa ihan pientä konjakkia perjantain kunniaksi. Builder eli mieheni uurasti pesuhuoneessa ruuvien ja poran kanssa ja kokosi kaikki paikalleen. Työn valmistumisen kunniaksi keitimme teetä ja kävimme läpi asennustyön vaiheet. En voisi parempaa parisuhdeiltaa toivoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti